4 oefeningen voor het versterken van je enkel

Veel sporters hebben last van instabiele enkels en verliezen hierdoor vaak hun evenwicht. Tijdens sporten als voetbal, volleybal en basketbal wordt er veel inspanning van de enkel verwacht. Door eerdere blessures kan de enkel dan ook een blijvend zwakke plek blijven van de sporter. Naast het verstevigen van de enkel met sporttape kan de enkel ook op een natuurlijke wijze verstevigd worden. In dit artikel beschrijven wij dan ook “x” oefeningen die jou gaan helpen bij de versteviging van je enkel.

Oefening 1: De éénbenige kniebuiging

Ga op één been sta en maak een kniebuiging met de enkel waarvan je de stabiliteit wilt trainen. Door een kniebuiging te maken op één been wordt de zwakke enkel aan het werk gezet. Op deze manier komt er veel spanning op de spieren van de enkel te staan en moeten zij jouw bewegingen corrigeren. Door deze beweging zullen de spieren rondom de enkel versterken en in de toekomst meer klappen op kunnen vangen.

Oefening 2: De éénbenige balansoefening

Ga op de enkel staan die je wilt trainen en probeer zo lang mogelijk te balanceren tot dat dit niet meer lukt. Wanneer jij in een lichte vorm je balans verliest, zullen de spieren in je enkel dit corrigeren. Door dit meermaals uit te voeren zal de kracht in je enkel groter worden. Een tip is om gefocust naar één punt te blijven kijken gedurende de oefening. Dit zorgt voor een verbeterde balans.

Oefening 3: Uit de teen omhoog

Ga met beide voeten plat op de grond staan. Het is hierbij belangrijk dat je op een stabiele ondergrond staat. Nu je stevig staat kan je jezelf omhoog duwen vanuit je tenen. Dus vanuit een stand met beide voeten plat op de grond naar een houding waarin je op de tenen staat. Door dit langzaam en gecontroleerd te herhalen zal de enkel zich versterken.

Oefening 4: De teenloop

Gedurende deze oefening dien je rond te wandelen op je tenen. Doordat je wandelt op de tenen is er weinig oppervlakte in aanraking met de ondergrond. Hierdoor moet je goed balanceren en zal je enkel waar nodig moeten corrigeren. Door te corrigeren worden de spieren rondom de enkel aan het werk gezet en zal de enkel zich verstevigen

Heb jij nou nog niet het idee dat de enkel al volledig hersteld is, maar wil je toch alweer sporten? Draag dan altijd sporttape of een enkelbrace voor extra versteviging van de enkel. Hierdoor kan je blijvend letsel door verdere blessures voorkomen.