Rugtips: Voorkom rugpijn op vakantie

Via deze nieuwsbrief willen wij u informeren wat u in onze praktijk kan vinden en belangrijker nog, wat wij voor u kunnen betekenen.

 

RUGTIPS: VOORKOM RUGPIJN OP VAKANTIE

Door rugklachten vermijden steeds meer mensen vakanties waarbij een lange reis in de auto of het vliegtuig gemaakt moet worden. Je hoort vaak dat mensen helemaal niet hebben kunnen ontspannen tijdens hun vakantie door de aanhoudende rugpijn. Dat is zonde van uw vakantie en bovendien helemaal niet nodig! Hieronder enkele tips zodat u toch verder weg kunt gaan tijdens uw vakantie.

 

Rugpijn door zitten

Het is ontzettend belastend voor de rug wanneer u tijdens het reizen lang moet zitten. Wist u dat zitten meer belastend is voor de rug dan liggen of lopen? Voorbeelden van rugklachten na langdurig stilzitten kunnen o.a. zijn:

  • stijfheid in de onderrug,
  • spanning in de billen,
  • uitstralende pijn naar de benen.

 

De juiste zithouding bij rugpijn

Wat is nu de beste lichaamshouding? Om daar een eerlijk antwoord op te geven: er is niet één specifieke houding die het beste is. Maar… we kunnen u wel een aantal tips geven om rekening mee te houden tijdens uw vakantie.

 

  • Blijf u houding tijdens het reizen afwisselen

Blijf uw houding afwisselen door bijvoorbeeld geregeld uw bekken te kantelen. Deze afwisseling is belangrijk.

 

  • Span afwisselend uw buikspieren aan tijdens het reizen

Probeer regelmatig voor langere tijd de buikspieren licht aan te spannen, dit mag variëren van 10 seconden tot minuten (afhankelijk van wat u kan). Dit vermindert de drukbelasting op de wervels waardoor de kans op een irritatie of overbelasting van de tussenwervelschijven vermindert.

 

 Rugtips: VOORDAT u vertrekt

Als u rugpijn wilt voorkomen, kunt u preventief al enkele huiswerkoefeningen doen om de rug wat sterker en losser te maken. Onderstaande rugoefeningen zijn aan te bevelen.

LET OP! Bij deze oefeningen mag u geen pijn ervaren. Is dit wel het geval dan is het verstandig om u professioneel te laten adviseren door één van onze fysiotherapeuten.

  •  Rugoefening: bekken kantelen

Ga rechtop zitten. Plaats uw voeten stevig op de grond en kantel vervolgens uw bekken achterover zodat uw rug bol wordt. Kantel uw bekken daarna in tegenovergestelde richting zodat uw rug hol wordt. Deze oefening kunt u tijdens uw auto- of vliegreis gemakkelijk uitvoeren. Probeer telkens wanneer u op vakantie op momenten gaat zitten, deze oefening uit te voeren.

 

  • Rugoefening: hand/knie stabiliteit

Ga op uw handen en knieën zitten met uw handen recht onder uw schouders en uw knieën recht onder uw heupen. Strek nu één been naar achteren of één arm naar voren. Om het wat zwaarder te maken, kunt u ook één been en één arm tegelijk strekken, waarbij u altijd rechterbeen met linkerarm of linkerbeen met rechterarm strekt. Herhaal dit in 2 sets van 10 keer rechts en vervolgens 10 keer links.

 

Rugtips: TIJDENS de reis

Bovenstaande rugoefeningen zijn snel en simpel en kunt u ook tijdens uw verblijf herhalen, bijvoorbeeld aan het strand of in uw hotel. Daarnaast kunt u tijdens de reis de volgende praktische tips opvolgen om rugpijn zoveel mogelijk te voorkomen:

 

  • Blijf in beweging, ook als u zelf auto rijdt

Om de bloedcirculatie op gang te houden, kunt u het beste om de twee uur een pauze inlassen om de benen even te strekken en uzelf los te bewegen. Kunt u tijdens de vlucht af en toe opstaan? DOEN!

 

  • Drink voldoende water

Blijf ook voldoende water drinken! Het lichaam geeft vaak pas laat aan dat het dorst heeft, dus help uzelf en een ander herinneren om te blijven drinken. Tussenwervelschijven van uw rug bestaan voor een groot deel uit water. Deze fungeren in ons lichaam als een soort schokdempers. Is de vochtbalans verstoord, kan dit invloed hebben op lage rugklachten. Daarom blijf genoeg water drinken.

 

Een vakantie zonder rugklachten? Wij helpen u graag!

De oorzaken van uw rugklachten kunnen zeer uiteenlopen. Onze fysiotherapeuten kunnen u tips/oefeningen geven die voor uw specifieke klachten werken. U kunt hiervoor een altijd een afspraak maken. Samen zorgen voor een vakantie zonder rugpijn.

 

Bezoek ook onze website: WWW.FYSIO-HAVERMANS.NL en geef u op om onze digitale nieuwsbrief te ontvangen.                Voor afspraken: 0167-567521