NIEUWSBRIEF FEBRUARI 2018

Via deze nieuwsbrief willen wij u informeren wat u in onze praktijk kan vinden en belangrijker nog, wat wij voor u kunnen betekenen.

6 tips voor een sterke rug

Rugpijn is een veel voorkomende klacht. Vier op de vijf Nederlanders heeft er wel eens last van.

Door een paar kleine aanpassingen in je dagelijks leefstijl kun je rugpijn voorkomen.

1 Je houding

Vaak zit je hele dagen zonder ook maar eventjes te verzitten of te gaan staan. Het is beter om je houding veel af te wisselen, hierdoor wordt de belasting voor je rug verdeeld. Let er op dat je niet te lang zit, staat of tilt. Houd in de gaten wat je lichaam aankan.

Zitten: probeer rechtop te zitten, met je rug en schouders gesteund tegen de rugleuning van een goede stoel. Let op dat je je schouders ontspannen laat hangen. Veel mensen zitten automatisch met hun schouders omhoog, waardoor je sneller spierpijn in je schouders en rug krijgt.

Staan: als je lang staat let er dan op dat je je knieën niet overstrekt, zo zet je je rug op slot. Laat je knieën licht gebogen, zodat je rug en bekken vrij kunnen bewegen.

2 Zoek je balans

Oefenen met het staan op een balansbord versterkt de coördinatie van de spieren in je rug, waardoor je minder kans op rugpijn hebt.

3 Natuurlijke hulp voor je rug

Je grijpt al snel naar een paracetamolletje bij pijn, maar vergeet de kracht van de natuur niet.

Duivelsklauw ( zit in Arthrosan van dr Vogel) en wilgenbast ( zit in Salix Alba Extract van Bonusan) werken pijnstillend en ontstekingsremmend.

4. Sport veilig

Zoek een sport die goed is voor je rug en bouw het rustig, onder deskundige begeleiding, op.

Roeien, zwemmen (schoolslag en rugslag afwisselen), tennis, badminton en volleybal zijn goed voor de ontwikkeling van je rugspieren.

Ook een rugtrainingsprogramma bij Havermans Paramedisch Centrum onder begeleiding heeft zijn meerwaarde in bijna 18 jaar bewezen. Zie de folder Lage rugpijn.

5. Wissel hakken en platte schoenen af.

Afwisseling van hoge hakken en platte schoenen is het beste voor je onderrug.

6 Laat je rug testen

Havermans Paramedisch Centrum heeft een, pijnloze, rugtestmeting voor je houding, beweeglijkheid van je rug en de spierkracht van je rugspieren.

Zo kom je snel te weten hoe je rug ervoor staat !

Vraag ernaar bij een van onze medewerkers !

 

Bezoek ook onze website: https://www.havermansparamedischcentrum.nl/ en geef u op om onze digitale nieuwsbrief te ontvangen.  

Voor afspraken: 0167-567521